در سال 1998، شرکت آمریکایی Valve که توسط دوتن از کارمندان سابق Microsoft بنیانگذاری شده بود، موتوری را برای بازی و ویندوز، تحت عنوان Gold Source (به اختصار goldsrc) منتشر کرد که با بازیهای زیبایی مانند Half-Life و Counter-Strike معنایی پیدا کرد.
Goldsrc و Half-Life به کمک هم، انقلابی در صنعت گیم ایجاد کردند که تقریباً بیشتر بازیهای FPS کنونی، مدیون این موتور هستند. Goldsrc با گرافیک بالا و جلوههای ویژه در زمان خودش، توانست تقریباً بازار گیم را تسخیر کند. بازی نیمهجان یا Half-Life نیز، یک نمونه بازی کامل ساختهشده با Goldsrc به شمار میرود که این بازی در سبک FPS Sci-Fi (اول شخص علمی-تخیلی) عرضه شد.
یکی از ویژگیهای موتور Goldsrc، امکان ساختن Modifications و Maps به طور مستقل و توسط کاربرست. در همین پی، Modificationهای زیادی تحتعنوان Counter-Strike، Condition-Zero و Team Fortress Classic اشاره کرد که همهی آنها از بازیهای سطحبالا و پرطرفدار بهشمار میآیند.
با اینکه این بازیها در محدود سالهای 1998 تا 2002 عرضه شدند، اما همچنان محبوب هستند و هم در سطح خانگی و هم در سطح جهانی، این بازیها به صورت آنلاین انجام میشوند و حتی برای مدهایی مانند Counter-Strike نیز مسابقات جهانی برگزار میشود.
در سال 2004، پیش از عرضه Half-Life 2، والو رسماً اعلام کرد که از Goldsrc پشتیبانی نخواهد کرد.
نمایی از بازی، گرافیک خوب بازی به آسانی قابل مشاهده است.
اما، خبر توقف GoldSrc از طرف والو، نویدبخش خبر بهتری از سوی این کمپانی بود. Valve که به یکی از بزرگترین و ثروتمندترین کمپانیهای آمریکایی تبدیل شده بود، در E3 2004، چیزی را برای طرفداران پخش کرد که آنها را خیره کرد! والو 10 سال از زمان خود جلوتر رفته بود!
والو رسماً چیزی را معرفی کرد که حتی پیشبینی آن، دور از انتظار بود! موتور Source!
والو با عرضه موتور Source و پس از آن Half-Life 2، رسماً بازار گیم FPS را تسخیر کرد و به رقبایش فهماند که آنها بیکار ننشستهاند!
والو اعلام کرد که بیش از 5 سال روی موتور Source با مجموعهای از نوابغ نرمافزاری آن دوران کار کرده است.
Half-Life 2 که بیش از نسخه قبلیش، رازآلودتر و از نظر داستانی قویتر شده بود، به آرزوی گیمرها تبدیل شد و کسی نبود که از این بازی لذت نبرد.
Half-Life 2 جزو برترینهای گیم شد، اما باز هم سرکله مودهایی مانند Counter-Strike: Source و Team Fortress 2 پیدا شد.
این مدها که حالا به شدت قوی شده بودند، میتوانستند هر مخاطبی را جذب خود کنند و امکانات شبکهای Source را به خوبی نشان دهند.
والو، با عرضه یک پک اختصاصی برای علاقهمندان به بازیسازی، به نام Source SDK، کار را بیش از پیش راحت تر کرد. Source به دلیل بهرهبردن از فیزیک Hawk سریعاً توانست به یکی از موتورهای بازیهای واقعگرا تبدیل شود.
در این میان، سر و کله Half-Life 2: Episodic Series هم پیدا شد که علناً معرفی آنها برابر با معرفی تکنولوژیهای پیچیدهای مانند HDR و Dynamic Light در سورس بود و علاوهبراین لذتی تازه برای گیمرها.
اما والو به همینجا بسنده نکرد و با ارائهی بازی Portal توانست که توجه شرکتهای بزرگی همچون Nvidia را برای پشتیبانی از محصولاتش جلب کند.
والو به طور حیرتانگیزی ادامه داد و با ارائه بازی DOTA 2 خودش را کاملاً در دل مردم جا کرد و کمتر کسی است که حتی یکی از بازیهای این شرکت را انجام نداده باشد.
اما باز هم والو، موتور Source را رها نکرد و روز به روز آن را قویتر کرد که با ارائه Source 2009 کاملاً رقیب بازیهای سطح متوسط بازار را کنار گذاشت. با ارائه Source 2009 و بعد از آن 2010، والو بازیهای Portal 2 و Counter-Strike: Global Offensive را روانه بازار کرد که هر دو از نظر گرافیکی بیمانند هستند.
امیدوارم که توانسته باشم، تصور خوبی از این موتورهای قوی به شما بدهم.
در این وبلاگ، درباره این دوموتور و نحوه ساخت مپ (محیط) برای شما توضیحاتی خواهم داد، همچنین گاهی ابزارهای جانبی را برای بازیکردن قرار میدهم.
موفق باشید.